Om

www.mariasofia.se

 

1997: Gullskär byggs om till tvåmastade skonaren Maria Sofia vid Notholmens brygga, Tyresö slott

 

Skeppet byggdes 1950 i Helleviksstrand på västkusten som fiskefartyg med namnet Meteor, och bytte sedan till Gullskär. Hon tjänstgjorde som fiskebåt från en lång rad hemmahamnar - Dyrön, Klädesholmen, Karlshamn, Hasslö vid Karlskrona samt Visby.

1987 brand-skades hon svårt i hamn och bogserdas till Tyresö där hon mellan 1989 och 1997 genomgick en genomgripande ombyggnad till en tvåmastad skonare med namnet Maria Sofia. Projektet pågick fortlöpande, året runt, och sysselsatte totalt runt 150 personer.

2002 såldes Maria Sofia och flyttades då till hennes nuvarande hamn vid Södermalm i Stockholm

 

 

 

 

2010 & 2013: På Beckholmsvarvet

Nydrevad, nymålad och med nya bord väntar Maria Sofia på att släppas ut ur dockan

Bråda dagar på Beckholmsvarvet

Under 4 hektiska veckor i augusti arbetade vi på högvarv på Maria Sofia. Hon drevades om och nya plåtar sattes där det behövdes. Tre stycken bord byttes midskepps och hela skrovet målades.

 

 

 

 

Innan 1987: Gullskär

1966: I Spanien

Gullskär i El Puerto de Santa Maria 1966

Förbereder inför seglatsen över Atlanten

2007 skickade Ed Davis i Californien ett mail...

"The last time I saw Gullskar was in 1966 in Spain. She was in shambles undergoing refit. We had to scoop lots of loose grain from the hold as the ship had been used to haul grain. My friend purchased the Gullskar in Sweden and had it motored to Spain.

Spanish sailmakers were making new sails for him and as I recall there was lots of other work being done on the ship. My friend was an engineer working with me in the nearby Spanish town of Rota. His home was in the State of Washington in northwest USA. His plans was to sail his ship all the way around to the west coast of the USA with his wife and two small children.

I doubt he made the trip."

 

Det var förstås roligt att kunna svara Ed att skeppet nu var i fin form efter sina umbäranden och numera var känt som segelfartyget Maria Sofia!

Fakta

 

Byggmaterial: Ek och furu.

Byggår: 1950.

Storlek: 90 bruttoton.

Längd i vattenlinjen: 22 m.

Längd med bokspröt: 29 m.

Bredd: 6,3 m.

Största djup: 2,8 m.

Senast indockad: oktober 2013.

Senaste motorbyte: 2013.

Maskineri

Motor: Scania DS 11 turbo

på 230 hkr

Elverk: 8 kW

Ekonomisk marschfart: 6 knop

Created by Frida Wikström Copyright © All Rights Reserved